10/6/11

LA CONSTRUCCIÓ DE LA IMATGE DEL MÓN (ED. PRIMÀRIA)

Durada: 1 hora i 30 minuts
Tipologia: Visita taller
Nivell educatiu: Educació Primària, cicles mitjà i superior
Capacitat:  30
Preu: 70 €
Informació: reserves@mmb.cat
Reserves: 93 342 99 29

DESCRIPCIÓ DE L'ACTIVITAT
El descobriment d'Amèrica va provar que el món no és pla, tal com a l'Edat Mitjana s'havia suposat, sinó rodó, com ja havien apuntat alguns filòsofs de l'antiga Grècia. Durant els segles XVI XVI espanyols i portuguesos es varen llançar a explorar noves rutes per restablir el comerç, tallat pels Otomans, amb les illes de les espècies. El resultat va ser la construcció d'una nova imatge del món.

Quin va ser el motor que va impulsar l'època dels descobriments? Com eren els vaixells que van vehicular aquesta febre descobridora? De quins instruments es valien els intrèpids navegants en els seus viatges de descoberta? Com es van plasmar aquests descobriments en la representació gràfica del món? Totes aquestes incògnites les resoldran els i les alumnes mitjançant una sèrie de tallers en petits grups i les rebel·laran al grup classe en l'exposició final de les conclusions.




OBJECTIUS
  • Identificar l'economia com a motor dels descobriments geogràfics.
  • Descobrir l'evolució en la representació de l'espai a partir dels nous descobriments.
  • Conèixer els motius, les causes i les conseqüències dels descobriments.
  • Copsar la importància de l'evolució tecnològica en l'època dels descobriments: evolució de les naus, els instruments de navegació i la cartografia.
  • Prende consciència de l'impacte dels descobriments en les poblacions dels territoris descoberts.
  • L'evolució de les rutes comercials.

CONTINGUTS
  • Les rutes comercials prèvies i posteriors als grans descobriments.
  • El comerç de les espècies com a motor dels descobriments.
  • Noves terres: nous productes de comerç.
  • Canvis en la representació cartogràfica del món.
  • Els instruments de navegació a l'època dels descobriments.
  • Tipologia i característiques de les naus dels descobriments.
  • El descobriment d'un nou continent i la primera volta al món: motius, fets i conseqüències.
  • Relació dels descobriments amb els nostres hàbits quotidians actuals.

COMPETÈNCIES
  • Aplicar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement propi.
  • Usar les eines tecnològiques (instruments de navegació) amb criteri, de forma ajustada a la situació, i interpretar les representacions que ofereixen.
  • Interactuar oralment d'acord amb la situació comunicativa.
  • Interpretar el present a partir de l'anàlisi dels canvis i continuïtats al llarg del temps, per comprende la societat en què vivim.
  • Adoptar hàbits d'aprenentatge cooperatiu.

RESUM DE L'ACTIVITAT
L'activitat es divideix en tres parts.

A la primera, l'educador/a fa una introducció per contextualitzar els fets que es treballaran a les altres dues parts, explicant els antecedents polítics, geogràfics i tecnològics que van precedir a l'època dels descobriments.

A continuació, es divideix al grup-classe en quatre grups. Cada grup estudia i treballa un dels següents temes:

- La imatge del món: evolució de la concepció del món geogràfic a partir dels descobriments.
- El motor dels descobriments: les espècies i els nous productes vinguts dels territoris descoberts.
- Els vaixells de Colom: característiques i idoneïtat de les naus emprades en el descobriment d'Amèrica.
- Els instruments de navegació: evolució, ús i precisió.

Per últim, es du a terme la part expositiva: cada grup ha d'explicar a la resta de companys/es la seva part de coneixements adquirits per poder obtenir, finalment, una idea global de les causes, els fets i les conseqüències dels descobriments. Aquesta part implica la participació de tot l'alumnat.

OBSERVACIONS
Amb l'activitat teniu la possibilitat de fer una visita lliure a les exposicions de l'MMB. 
Podeu demanar informació i assessorament a l'equip educatiu del museu per preparar la visita o treballar-la amb més profunditat al centre educatiu.

MATERIALS
Dossier docents

Pots descarregar-te la fitxa d'observació dels vaixells de Colom a la pestanya d'ALTRES RECURSOS

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada