28/6/17

LA NIT DEL TITANIC (ED. SECUNDÀRIA)



Durada: 1 h
Tipologia: Visita al planetari
Nivell educatiu: Educació Secundària
Capacitat: 30

Preu: 80 €
Informació: reserves@mmb.cat
Reserves: 93 342 99 29

DESCRIPCIÓ DE L'ACTIVITAT

L'última nit del Titanic el cel era molt clar, la mar especialment plana, el fred intens. Ningú no preveia la tragèdia que estava a punt de passar, cúmul d'un seguit de fatalitats i de decisions que sovint han estat titllades de poc afortunades.

Aquesta activitat combina una projecció animada full dome - a 360 graus -, amb explicacions sobre la importància que van tenir diferents factors en l'accident del transatlàntic més famós de tots els temps, com són la ruta escollida, els corrents marins, l'estat de la mar, la climatologia o la influència de la lluna. Les explicacions s'acompanyen de diferents recursos, com són cartes nàutiques, globus terrestres i el cel del planetari.



OBJECTIUS

  • Entendre les raons principals que van causar l'enfonsament del Titanic.
  • Comprendre la importància de l'enfonsament del Titanic en la legislació nàutica actual.
  • Crear un espai per a l'aprenentatge vivencial.
  • Compartir una experiència immersiva amb els companys/es de classe.

CONTINGUTS

  • El Titanic: Característiques principals de la nau.
  • Importància del Titanic en el canvi de la legislació nàutica del moment.
  • Mites i veritats sobre el Titanic.
  • La nit en la qual es va enfonsar el Titanic. Com va ser i com va influir en l'enfonsament.

COMPETÈNCIES BÀSIQUES
  • Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic.
  • Aplicar l'anàlisi de fonts per interpretar el passat.
  • Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.
  • Aplicar els procediments de l'anàlisis geogràfica a partir de la cerca i l'anàlisi de diverses fonts, per interpretar l'espai i prendre decisions.

RESUM DE L'ACTIVITAT
El planetari és un espai esfèric, a dins del qual cada assistent està a la mateixa distància del punt d'interès. En aquest àmbit es projecta sobre les seves parets des del punt central, en aquest cas, explicacions sobre els diferents factors que es van conjugar per provocar el que és, segurament, el naufragi més conegut de la història de la navegació.

Mitjançant una projecció envolvent a 360º, descobrirem com el desastre del Titanic va ser conseqüència directa d'una sèrie de fatals coincidències. La ruta escollida era la més ràpida però, també la més segura? Com van afectar els corrents marins al xoc amb l'iceberg? Com eren l'estat de la mar i la climatologia en aquella fatídica data? És possible que la lluna tingués alguna responsabilitat en l'accident?


OBSERVACIONS

Amb l'activitat teniu la possibilitat de fer una visita lliure a les exposicions de l'MMB.
Podeu demanar informació i assessorament a l'equip educatiu del museu per preparar la visita o treballar-la amb més profunditat al centre educatiu.

26/6/17

IMMERSIÓ A LA MEDITERRÀNIA

Durada: 1 h 
Tipologia: Visita al planetari
Nivell educatiu: Educació Primària, cicles mitjà i superior
Capacitat: 30
Preu: 80 € 
Informació: reserves@mmb.cat
Reserves: 93 342 99 29

DESCRIPCIÓ DE L'ACTIVITAT
A través d'un conte on els nens són els protagonistes coneixerem en temps real tant les diferents parts d'un vaixell com els secrets que s'amaguen sota la superfície dels nostres mars i oceans. Coneixerem a fons aspectes claus dels animals marins més característics del Mar Mediterrani així com certs conceptes elementals de la física i la química dels oceans.

OBJECTIUS
  • Conèixer la varietat d'éssers vius que existeixen al Mar Mediterrani.
  • Aprendre a diferenciar entre els principals grups d'organismes relacionats amb el medi marí.
  • Viure l'experiència de viatjar pel fons del mar.
  • Fomentar el respecte cap al medi marí.
  • Crear un espai per a l'aprenentatge vivencial.
  • Compartir una experiència immersiva amb els companys/es de classe.

CONTINGUTS
  • Biologia marina. Característiques principals dels grups d'animals i plantes més característics del Mar Mediterrani.
  • Introducció a la física i la química del mar. Com afecta a determinats organismes marins.
  • Conscienciació dels principals problemes del medi marí. Ex: brosses marines.
  • Vaixells. Parts principals i nomenclatures.
  • Improvisació. Resolució de problemes mitjançant la cooperació de tot el grup.

COMPETÈNCIES
  • Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes.
  • Interpretar l'espai a partir dels elements del territori i de les seves representacions per situar-s'hi i desplaçar-s'hi.

RESUM DE L'ACTIVITAT
La immersió en el planetari del museu permet que l'activitat també tingui una sensació immersiva, de trobar-se dins d'un espai, que en aquest cas, gràcies a la projecció en les parets de la cúpula, produeix l'efecte de trobar-se a l'interior d'un submarí, amb el qual els alumnes se submergiran en el mar per tal de conèixer el fons marí del Mediterrani, les espècies que hi viuen i tornar a superfície amb la missió completa.

OBSERVACIONS
Amb l'activitat teniu la possibilitat de fer una visita lliure a les exposicions de l'MMB.
Podeu demanar informació i assessorament a l'equip educatiu del museu per preparar la visita o treballar-la amb més profunditat al centre educatiu.


HISTÒRIES DEL MAR (BATX. i CICLES FORMATIUS)

Durada: 1 h i 30 minuts
Tipologia: Visita dinamitzada a l'exposició  7 vaixells, 7 històries
Nivell educatiu: Batxillerat i Cicles Formatius
Capacitat: 30 
Preu: 70 € . 
Informació: reserves@mmb.cat
Reserves: 93 342 99 29

DESCRIPCIÓ DE L'ACTIVITAT
En què s'assembla o es diferencia la societat actual de la del passat? Com ens divertim a la platja en el nostre temps lliure? Seguim viatjant com abans? Hi continua havent pirates? Transportem les mercaderies de la mateixa manera que els mercants de l'antiguitat?

Amb Històries del mar l'alumnat s'apropa a diferents objectes, vaixells i situacions de la relació dels homes amb la mar en altres èpoques. Establint una comparació entre aquestes situacions i l'actualitat, l'alumnat podrà descobrir els aspectes que encara compartim o els que ens diferencien dels nostres avant-passats.

OBJECTIUS
  • Relacionar els continguts presents a l'exposició 7 vaixells, 7 històries amb aspectes actuals i familiars per als alumnes.
  • Lligar els conceptes, objectes i situacions del passat amb la vida i relació amb el mar de l'actualitat.
  • Identificar els diferents vaixells i objectes amb les èpoques i formes de vida a que corresponen.

CONTINGUTS
  • Els lligams entre present i passat: continuïtats i canvis.
  • El comerç marítim com a element de comunicació i transformador de la societat.
  • El conflicte al mar: pirates i corsaris.
  • El gaudi del mar.
  • El transport de passatgers: de l'emigració a les vacances.

COMPETÈNCIES
  • Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre'n la causalitat històrica.
  • Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l'anàlisis de fonts, per interpretar el passat i el present.
  • Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

RESUM DE L'ACTIVITAT
Partint de les qüestions sobre la transformació i el pas del temps a les societats del passat i del present, els alumnes descobriran com ha canviat o no la nostra relació amb la mar. L'actualitat és fruit d'aquest passat i els éssers humans s'han anat adaptant a les necessitats i mentalitats concretes de cada moment. No obstant això, de vegades no ha canviat gens o tan sols s'ha modernitzat mantenint l'essència del pensament.

Amb l'activitat es treballaran les semblances i diferències entre el passat i l'actualitat mitjançant quatre àmbits de l'exposició 7 vaixells, 7 històries.
  1. El lleure a la mar.
  2. El transport de mercaderies.
  3. El conflicte al mar: pirates i corsaris.
  4. El transport de passatgers.
L'activitat es divideix en dues parts:

En la primera part es divideix el grup classe en petits grups de 3 o 4 alumnes. En cadascun dels àmbits anteriorment esmentats, l'alumnat compararà el passat i l'actualitat, trobant diferències i semblances, a través dels propis objectes de l'exposició, els textos i els materials complementaris que es proporcionaran a cada grup.

La part final de l'activitat consisteix en una posada en comú. En aquestes conclusions caldrà que els alumnes posin l'èmfasi en la comparació entre el passat i el present, destacant les reflexions clau sobre cada tema i introduint les contribucions de la resta de companys.

OBSERVACIONS
Amb l'activitat teniu la possibilitat de fer una visita lliure a les exposicions de l'MMB.
Podeu demanar informació i assessorament a l'equip educatiu del museu per preparar la visita o treballar-la amb més profunditat al centre educatiu.

MATERIALS
Dossier docents


HISTÒRIES DEL MAR (ED. SECUNDÀRIA)

Durada: 1 h i 30 minuts
Tipologia: Visita dinamitzada a l'exposició  7 vaixells, 7 històries
Nivell educatiu: Educació Secundària
Capacitat: 30
Preu: 70 € . 
Informació: reserves@mmb.cat
Reserves: 93 342 99 29

DESCRIPCIÓ DE L'ACTIVITAT
En què s'assembla o es diferencia la societat actual de la del passat? Com ens divertim a la platja en el nostre temps lliure? Seguim viatjant com abans? Hi continua havent pirates? Transportem les mercaderies de la mateixa manera que els mercants de l'antiguitat?

Amb Històries del mar l'alumnat s'apropa a diferents objectes, vaixells i situacions de la relació dels homes amb la mar en altres èpoques. Descobrint l'evolució de cadascuna d'aquestes situacions fins a l'actualitat, l'alumnat podrà descobrir els aspectes que encara compartim o els que ens diferencien dels nostres avant-passats.

OBJECTIUS
  • Relacionar els continguts presents a l'exposició 7 vaixells, 7 històries amb aspectes actuals i familiars per als alumnes.
  • Lligar els conceptes, objectes i situacions del passat amb la vida i relació amb el mar de l'actualitat.
  • Identificar els diferents vaixells i objectes amb les èpoques i formes de vida a que corresponen.

CONTINGUTS
  • Els lligams entre present i passat: continuïtats i canvis.
  • El comerç marítim com a element de comunicació i transformador de la societat.
  • El conflicte al mar: pirates i corsaris.
  • El gaudi del mar.
  • El transport de passatgers: de l'emigració a les vacances.

COMPETÈNCIES
  • Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre'n la causalitat històrica.
  • Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l'anàlisis de fonts, per interpretar el passat i el present.
  • Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

RESUM DE L'ACTIVITAT
Partint de les qüestions sobre la transformació i el pas del temps a les societats del passat i del present, els alumnes descobriran com ha canviat o no la nostra relació amb la mar. L'actualitat és fruit d'aquest passat i els éssers humans s'han anat adaptant a les necessitats i mentalitats concretes de cada moment. No obstant això, de vegades no ha canviat gens o tan sols s'ha modernitzat mantenint l'essència del pensament.

Amb l'activitat es treballaran les semblances i diferències entre el passat i l'actualitat mitjançant quatre àmbits de l'exposició 7 vaixells, 7 històries.
  1. El lleure a la mar.
  2. El transport de mercaderies.
  3. El conflicte al mar: pirates i corsaris.
  4. El transport de passatgers.
L'activitat es divideix en dues parts:

En la primera part es divideix el grup classe en petits grups de 3 o 4 alumnes. En cadascun dels àmbits anteriorment esmentats, l'alumnat compararà el passat i l'actualitat, trobant diferències i semblances, a través dels propis objectes de l'exposició, els textos i els materials complementaris que es proporcionaran a cada grup.

La part final de l'activitat consisteix en una posada en comú. En aquestes conclusions caldrà que els alumnes posin l'èmfasi en la comparació entre el passat i el present, destacant les reflexions clau sobre cada tema i introduint les contribucions de la resta de companys.

OBSERVACIONS
Amb l'activitat teniu la possibilitat de fer una visita lliure a les exposicions de l'MMB.
Podeu demanar informació i assessorament a l'equip educatiu del museu per preparar la visita o treballar-la amb més profunditat al centre educatiu.

MATERIALS
Dossier docents


8/6/17

16/5/17

LA DESCOBERTA DEL PAILEBOT SANTA EULÀLIA (BATX./C. FORMATIUS)

(No es fa els DILLUNS)
Durada: 1 hora 
Tipologia: Visita guiada
Nivell educatiu: Batxillerat i Cicles Formatius
Capacitat: 30
Preu: 50 € 

Informació: reserves@mmb.cat
Reserves: 93 342 99 29

DESCRIPCIÓ DE L'ACTIVITAT

El Santa Eulàlia és un pailebot construït l'any 1918 que des de 1997 forma part de la flota del Museu Marítim de Barcelona. Aquesta embarcació, que principalment es dedicava a la navegació de cabotatge per la Mediterrània, va tenir diferents propietaris, noms i finalitats.

Aquesta activitat permet conèixer un vaixell que es va recuperar quan era en perill de desaparició, i que es va restaurar fins deixar-lo amb l'aspecte que tenia el pailebot l'any de la seva construcció.


OBJECTIUS

  • Mostrar com eren els vaixells velers que varen solcar les aigües de la Mediterrània a final del segle XIX i principi del XX.
  • Conèixer com era la vida a bord d'aquests tipus d'embarcacions.
  • Crear propostes educatives fonamentades en l'experiència viscuda, en la participació i en el coneixement del patrimoni marítim.

CONTINGUTS
  • La navegació a vela. Els vents i les seves característiques.
  • El transport marítim de mercaderies.
  • La divisió del treball a bord d'un vaixell mercant de principi de segle XX. Diferents categories laborals i socials.

MATÈRIES COMUNES I DE MODALITAT
  • Modalitat d'humanitats i ciències. Història del món contemporani.
  • Grau mitjà i superior d'organització del manteniment de la maquinària de vaixells i embarcacions.

RESUM DE L'ACTIVITAT
L'activitat comença al moll de la Fusta, on el grup té una perspectiva general del pailebot, i on es fa una primera descripció de la nau i de la seva història.

Tot seguit aborden el vaixell i coneixen les diferents dependències: coberta, cabina de proa, on descansen els mariners, bodega, sala de màquines, pont de comandament, cabina de popa, el lloc de descans dels oficials.

OBSERVACIONS
Amb l'activitat teniu la possibilitat de fer una visita lliure a les exposicions de l'MMB.
Podeu demanar informació i assessorament a l'equip educatiu del museu per preparar la visita o treballar-la amb més profunditat al centre educatiu.

MATERIALS

Dossier docents


Descarrega el dossier

Més informació sobre el pailebot Santa Eulàlia al web del Museu

LA DESCOBERTA DEL PAILEBOT SANTA EULÀLIA (ED. SECUNDÀRIA)

(No es fa els DILLUNS)
Durada: 1 hora 
Tipologia: Visita guiada
Nivell educatiu: Educació Secundària
Capacitat: 30
Preu: 50 € 

Informació: reserves@mmb.cat
Reserves: 93 342 99 29

DESCRIPCIÓ DE L'ACTIVITAT
El Santa Eulàlia és un pailebot construït l'any 1918 que des de 1997 forma part de la flota del Museu Marítim de Barcelona. Aquesta embarcació, que principalment es dedicava a la navegació de cabotatge per la Mediterrània, va tenir diferents propietaris, noms i finalitats.

Aquesta activitat permet conèixer un vaixell que es va recuperar quan era en perill de desaparició, i que es va restaurar fins deixar-lo amb l'aspecte que tenia el pailebot l'any de la seva construcció.

OBJECTIUS
  • Mostrar com eren els vaixells velers que varen solcar les aigües de la Mediterrània a final del segle XIX i principi del XX.
  • Conèixer com era la vida a bord d'aquests tipus d'embarcacions.
  • Crear propostes educatives fonamentades en l'experiència viscuda, en la participació i en el coneixement del patrimoni marítim.

CONTINGUTS
  • La navegació a vela. Els vents i les seves característiques.
  • El transport marítim de mercaderies.
  • La divisió del treball a bord d'un vaixell mercant de principi de segle XX. Diferents categories laborals i socials.

COMPETÈNCIES
  • Àmbit social. Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l'apropiïn.
  • Àmbit social. Interpretar que el present és el producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

RESUM DE L'ACTIVITAT
L'activitat comença al moll de la Fusta, on el grup té una perspectiva general del pailebot, i on es fa una primera descripció de la nau i de la seva història.

Tot seguit aborden el vaixell i coneixen les diferents dependències: coberta, cabina de proa, on descansen els mariners, bodega, sala de màquines, pont de comandament, cabina de popa, el lloc de descans dels oficials.

OBSERVACIONS
Amb l'activitat teniu la possibilitat de fer una visita lliure a les exposicions de l'MMB.
Podeu demanar informació i assessorament a l'equip educatiu del museu per preparar la visita o treballar-la amb més profunditat al centre educatiu.




MATERIALS
Dossier docents


Descarrega el dossier

Més informació sobre el pailebot Santa Eulàlia al web del Museu